Напрямки роботи логопедичного кабінету

   Головним завданням діяльності вчителів-логопедів є планування і здійснення навчально-корекційної роботи з вихованцями які мають недоліки мовленнєвого розвитку. 

   Під час виховання дітей вчителі-логопеди та вихователі розв’язують завдання, що визначені БП “Я у Світі”. Основним завданням є корекція мовленнєвих розладів та розвиток всіх аспектів мовлення.

 Завдання вчителя-логопеда в ДНЗ: 

1. Своєчасне виявлення порушень розвитку мовлення у вихованців. 

2. Діагностичне обстеження дітей. 

3. Консультативний супровід педагогів ДНЗ  та батьків, що виховують дітей з вадами мовлення.

4. Подолання порушень усного мовлення та попередження помилок на письмі.

 5. Формування фонетико-фонематичної, лексико-граматичної сторін мовлення та зв’язного мовлення.

 6. Розвиток артикуляційної, загальної, дрібної моторики та просодики.

 ВІКОВІ ПОКАЗНИКИ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ ДИТИНИ

   Малюки починають оволодівати мовою з самого народження. Чуючи ласкавий мамин голос, вони вже у: 

  •2-3 місяці пробують відповісти “гулінням”;        
  •5-6 місяців – починають лепетати;      
  •8-9 місяців вимовляють перші нескладні слова;    
 •До кінця першого року життя здорова дитина чітко вимовляє звуки [а], [о], [у], [м], [н], [п], [б], [д], [т], [к], словниковий запас – 5-20 слів;        
 •1,5-2 роки – дитина починає розмовляти і має знати 100-300 слів, будувати нескладні фрази.        
 •До 3 років – словниковий запас збільшується в 3-4 рази. Малюк знає назви предметів, охоче розповідає де він був і що він бачив. Вимовляє всі звуки, крім сонорних [л], [р], [р’] і шиплячих [ш], [ж], [ч].   
 •На 4 році життя – словниковий запас складає 1500-2000 слів, дитина може переказувати казку, описувати враження від прогулянки. Не біда, якщо в цьому віці малюк плутає закінчення і бавить неправильно наголос.
 •Вкінці 5 року – дитина повинна чітко вимовляти шиплячі і сонорні звуки, підбирати слова на заданий звук, впізнавати на слух звуки в слові.

 КОЛИ СЛІД ЗВЕРНУТИСЬ ДО ЛОГОПЕДА 

    Підставою для відвідування логопеда є неправильна вимова звуків.
Свистячі: С,З,Ц – малюк повинен чітко вимовляти до кінця 3 р. життя. 
Шиплячі і сонорні : Ш,Ч,Ж,Л,Р, до кінця 5 р. життя.

   Якщо ви помітили помилки і вас тривожить мова вашої дитини зверніться до логопеда за консультацією і невідкладно, чим довше малюк буде картавити і шепелявити, тим міцніше закріпиться у нього неправильна вимова і тим важче буде в майбутньому виправити дефект. 

   Що таке артикуляційна гімнастика?

Дуже часто діти дошкільного віку відчувають труднощі в оволодінні рідною мовою, хоча в цілому їх психічний розвиток йде нормально. Як правило, таким дітям потрібні спеціальні заняття по звуковимові. Чому ж важливо вчасно навчити дитину правильно вимовляти всі звуки рідної мови? Від чіткої й виразної дикції залежить повноцінне спілкування дитини з однолітками і дорослими, успішне оволодіння грамотою, а в подальшому, при навчанні в школі, відсутність проблем в засвоєні шкільної програми. Такі труднощі у вимові часто впливають на самооцінку дитини і її положення в дитячому колективі. Діти, які погано говорять поступово починають усвідомлювати свій недолік, іноді стають мовчазними, сором’язливими, нетовариськими. Добре, якщо дитина займається з логопедом, але іноді, досить буває проконсультуватися з фахівцем і позайматися з дитиною самостійно. 

 Підготувати дитину до оволодіння звуками мови допоможуть спеціальні (артикуляційні) вправи. Вони необхідні для засвоєння і закріплення певних положень губ і язика, які різні, в залежності від вимови того або іншого звуку.

  Проводити вправи потрібно систематично, тільки тоді буде досягнутий потрібний ефект. Урізноманітнити заняття допоможуть картинки, дитячі вірші. Можна придумати багато ігор, щоб у дитини не згасав інтерес до занять.

Отже, пропонуємо до вашої уваги  артикуляційні прави:

Розвиток дрібної моторики

      Науково доведено, що від розвитку дрібної моторики прямопропорційно залежать розвиток інтелекту, мовлення, уваги, уяви, пам’яті, зорових аналізаторів. Навички дрібної моторики допомагають дитині обстежувати, аналізувати, порівнювати, класифікувати навколишні предмети й відповідно краще розуміти світ, у якому вона живе.

Малюк якомога більше повинен працювати своїми неслухняними пальчиками. Як би не здавалося вам це стомлюючим, нехай малюк сам застібає гудзики, шнурує черевики, засукує рукава. Причому починати тренуватися дитині краще не на своєму одязі, а спершу “допомагати” одягнутися лялькам , малюкам і , навіть, батькам.

Для розвитку дрібної моторики дуже корисно ліпити. Тільки не залишайте малюка наодинці з пластиліном, щоб вчасно припинити його бажання спробувати зліплений кульку на смак.
Багато мам не довіряють дитині ножиці. Але якщо в кільцях ножиць будуть пальці дорослого разом з дитячими пальчиками вирізати будь-які фігурки, вийде відмінна тренування для руки.

Для розвитку дрібної моторики у вільний час можна: 

Як допомогти дитині заговорити! 

1. Заохочуйте дитину завжди дивитися на Вас, коли Ви говорите!

Діти навчаються шляхом наслідування. І в розвитку мови наслідування відіграє важливу роль. Тому будьте хорошим зразком для вашої дитини. Переконайтеся, що ви говорите всі слова чітко і малюк бачить Вашу артикуляцію. Тоді Ваша дитина може краще все зрозуміти і швидше заговорити. 

2. Використовуйте короткі слова, прості і зрозумілі! 

Маленька дитина не в змозі зрозуміти і запам’ятати довгі і складні речення. Тому бажано використовувати прості терміни та короткі фрази (але без «сюсюкания»). Наприклад, давайте малюкові прості вказівки і задавайте прості питання, такі як «візьми ведмедика», «принеси ляльку», «де кубик?»Ніж простіше будуть Ваші слова і фрази, тим швидше дитина почне наслідувати Вам! 

3. Не говоріть надто швидко! 

Коли ваша дитина стикається з швидким потоком слів, що він чує, але не розуміє їх. 

МОВЛЕННЄВИЙ КОДЕКС ДЛЯ БАТЬКІВ

  • Розмовляйте з малюком кожну вільну хвилину.
  • Пам'ятайте: ваша мова є для дитини взірцем для наслідування, тому вона має бути чистою, виразною, чіткою.
  • Привчайте дитину до вживання слів відповідно до літературних норм.
  • В жодному разі не повторюйте неправильне мовлення дитини.
  • Якомога більше залучайте малят до ігор, розповідайте їм казки, розучуйте пісні, скоромовки, вірші.
  • Заохочуйте словесну творчість дітей.Спонукайте до складання віршиків, лічилок, казок, будьте помічником у цьому.
  • Уважно ставтеся до всіх дитячих запитань.
  • Ваша відповідь повинна бути чіткою, доступною, зрозумілою.
  • Систематично влаштовуйте словесні ігри.
  • Принагідно вживайте прислів'я, приказки, загадуйте загадки.
  • Обов'язково пояснюйте кожне незрозуміле дитині слово.
  • Розмовляйте з дитиною, як із дорослою людиною, слухайте її уважно, міркуйте разом.

Правила мови

Станьте для своєї дитини логопедом

   Почнемо з Вас. Мова не виникає сама по собі, їй необхідно вчитися, і можливо це тільки в процесі спілкування. Дитина легше  розуміє звернену мову, якщо вона пояснює те, що відбувається з нею і навколо неї. Тому супроводжуйте свої дії словами. 

   Зустріч поглядів. Озвучуйте будь-яку ситуацію, але тільки тоді, коли бачите, що дитина чує і бачить Вас. Не говоріть в порожнечу, дивіться її в очі.

   Говоріть чітко. Говоріть чітко, просто , виразно промовляючи кожне слово, фразу. Діти дуже чуйні до інтонації, тому кожне слово, на яке падає логічний наголос, вимовляйте якомога більш виразно.

   Те ж саме, але по різному. Повторюйте багато разів одне й теж саме слово, фразу (змінюючи порядок слів).  Щоб дитина засвоїла нове слово, вживайте його не один раз і  в різних контекстах.