Станьте для своєї дитини логопедом

   Почнемо з Вас. Мова не виникає сама по собі, їй необхідно вчитися, і можливо це тільки в процесі спілкування. Дитина легше  розуміє звернену мову, якщо вона пояснює те, що відбувається з нею і навколо неї. Тому супроводжуйте свої дії словами. 

   Зустріч поглядів. Озвучуйте будь-яку ситуацію, але тільки тоді, коли бачите, що дитина чує і бачить Вас. Не говоріть в порожнечу, дивіться її в очі.

   Говоріть чітко. Говоріть чітко, просто , виразно промовляючи кожне слово, фразу. Діти дуже чуйні до інтонації, тому кожне слово, на яке падає логічний наголос, вимовляйте якомога більш виразно.

   Те ж саме, але по різному. Повторюйте багато разів одне й теж саме слово, фразу (змінюючи порядок слів).  Щоб дитина засвоїла нове слово, вживайте його не один раз і  в різних контекстах.

   Не перестарайтесь. Не вживайте занадто довгих фраз. Не перевантажуйте дитину, пред'являючи її  одразу велику кількість незнайомих слів.

   Добрий настрій - запорука успіху. Вимовляйте нове слово в емоційно сприятливій ситуації. Психологи помітили - у таких умовах дитина навчається в десять разів  краще.

   Всі почуття у союзі з промовою. Важливо, щоб дитина мала можливість бачити, торкатись, нюхати, тобто вивчати предмет різними способами.  Якщо бачите, що дитина взяла предмет, одразу назвіть його чітко і виразно.

   В основі мови - прагнення до спілкування.  Завжди схвалюйте бажання дитини вступити з Вами  в контакт. Підтримуйте це прагнення спілкуватись!

   Прагнення до різноманітності. Якщо лепет малюка одноманітний, намагайтесь збагатити його, пропускаючи ланцюжок слів  з іншими приголосними і голосними (дя-дя-дя, ма-ма-ма, ка-ко-ку).

   Поважайте спроби дитини говорити. Мова розвивається на основі наслідування і самонаслідування. Не сюсюкайте з дитиною, адже Ви не хочете потім переучувати її спілкуватись нормально.

   Не попереджайте бажання дитини. Батьки намагаються вгадати бажання своєї дитини. У малюка не виникає  необхідності  вимовляти що-небудь. Є небезпека затримки дитини на стадії жестового спілкування.

   Розширення словника. Дитина володіє словом на двох рівнях: розуміє слово - пасивний словник, каже слово - активний словник.

  Ведіть щоденник. Фіксуйте його мовні досягнення, записуйте, скільки слів дитина розуміє, які виголошує..

 Не нехтуйте звуконаслідуванням. Використовуйте слова типу "бух", "ням-ням", "ав-ав". Створіть основу для повноцінної мови.

Мовні хвилинки для вашої дитинки

    Займатися мовленнєвим розвитком своєї дитини можна кожної вільної хвилини. Для цього не обов’язково купувати дорогі посібники та відводити для цього спеціальний час. Пропонуємо пограти у мовленнєві ігри по дорозі до дитячого садка чи додому, під час поїздки у транспорті, чи тоді, коли ви клопочетесь на кухні, а ваш непосидько весь час плутається у «під ногами».
Гра «Скажи навпаки»  
Дорослий говорить дитині слово (прикметник, прислівник, іменник) а дитина підбирає протилежне йому значення.
Холодно – тепло Хворий - здоровий
День – ніч Широкий - вузький
Далеко – близько Високий – низький
Гра «Слова»
Запропонуйте дитині підбирати слова на певний звук. Починайте з тих звуків, які дитина вимовляла правильно.
Гра «Звуковий ланцюжок»
Дорослий та дитина по черзі придумують слова. Кожне наступне слово починається на той звук, на який закінчується попереднє.
Гра «5 слів»
Запропонуйте дитині пригадати 5 слів, об’єднаних одним поняттям :
- 5 перелітніх птахів - 5 диких тварин
- 5 зимуючих птахів - 5 свійських птахів
- 5 квітів - 5 фруктів
Гра «Так чи ні»
Запропонуйте дитині «перекручене речення» типу «Вовк живе у курятнику, а півень у лісі. Так чи ні?» . Дитина дає відповідь «Ні! Вовк живе
у лісі, а півень у курятнику».
Приклади речень :
Восени птахи в’ють гнізда, а навесні відлітають у теплі краї?
Потяг рухається по дорозі, а мотоцикл по колії?