Адаптація або пристосування організму до нових умов залежить від психофізіологічних (темперамент) та індивідуальних (характер) особливостей дитини, сімейних стосунків та життєвих обставин, що складаються. Зазвичай, психологи рекомендують відвідувати дитячий садок з початком навчального року, тобто у серпні – вересні. Найбільш оптимальним віком початку відвідування дитячого садка є 2 – 3 роки. Як правило, це пов`язано з тим, що діти, яким ще не виповнилось 2-х років, не вміють самостійно користуватися ложкою, одягатися, користуватися туалетом, тощо. Крім того, науковці довели, що саме у 2 – 3 роки збільшується витривалість клітин кори головного мозку, тому малюк у цьому віці вже може довше зосереджуватись на одному виді діяльності і менше стомлюватися. За спостереженнями психологів, найбільш критичний вік для адаптації – від 9 – 10 місяців до 1 року 6 місяців і від 3 до 3,5 років.

 

Виділяють три ступені адаптації дитини до ДНЗ:

Легка – поведінка дитини нормалізується протягом 10 – 15 днів. Дитина вливається в новий колектив безболісно, їй там комфортно, вона не влаштовує істерик, коли йде в дитячий садок. Такі діти, як правило, рідко хворіють.
Середня – поведінка дитини нормалізується протягом 15 – 30 днів. Малюк худне, хворіє, але не важко, без ускладнень; більш – менш терпимо переносить походи «походи» в дитячий садок, може інколи недовго поплакати.
Важка адаптація – триває від 2 місяців і більше. У цей період у дитини спостерігається погіршення апетиту, аж до повної відмови в їжі, порушення сну і сечовипускання, різкі перепади настрою, часті зриви й вередування. Крім того, малюк дуже часто хворіє.

Як забезпечити умови успішної адаптації дитини до дитсадка?!
Батькам не варто хвилюватися й демонструвати свою тривогу напередодні відвідування ДНЗ, адже тривога і неспокій батьків передаються дітям.
Батькам потрібно розповісти вихователю про індивідуальні особливості дитини, про те, що їй подобається, що ні, які вміння і навички сформовані, якої допомоги потребує дитина.
Доцільно у перші дні приводити дитину тільки на прогулянку, де умови нагадують домашні, або тоді, коли інших дітей забирають з дитсадка, задля того аби малюк переконався, що він не залишиться покинутим там назавжди.
Якщо дошкільнику важко вдається пристосовуватись до нових умов, психологи рекомендують приносити дитині свої улюблені домашні іграшки, що полегшує розлуку малюка з рідними.
Окрім того, потрібно створити спокій, безконфліктний клімат у сім`ї, берегти ослаблену нервову систему малюка. У ДНЗ і вдома не збільшувати, а зменшувати навантаження, на якийсь час припинити походи в цирк, театр, у гості. Скоротити перегляд телепередач.
Бажано гратися з дитиною, використовуючи домашні іграшки, у гру «Дитячий садок», де одна з іграшок буде дитиною. Простежувати, що «робить» ця іграшка, що говорить, допомогти дитині знайти іграшці друзів.
Пам`ятайте про те, що довгі прощання вранці з стурбованим виразом обличчя стривожать дитину, і вона довго не відпускатиме Вас.
Необхідно й у вихідні дні дотримуватися такого режиму дня, як і в дитячому садку!
Якщо малюк важко прощається з мамою, то бажано перші кілька тижнів доручити відводити дитину в дитячий садок татові.
Не рекомендовано допускати перерви у відвідуванні дитсадка – тиждень удома не тільки не допоможе малюкові адаптуватися, але й продемонструє йому, що є інший варіант, якого можна всіма силами добиватися, це може перерости у серйозні нервові захворювання і розлади.
Пам`ятайте, що залишати дитину на цілий день у період адаптації в дитячому садку не слід. Перший тиждень – 2 – 3 години, потім час необхідно поступово збільшувати до 5 – 6 годин. За спостереженнями психологів, середній термін адаптації дітей до дитячого садка у нормі складає 7 – 10 днів!

    Показники адаптованості дитини раннього віку до ДНЗ:
- у дитини немає негативних емоцій (плачу, вередувань, негативних реакцій тощо);
- діяльність малюка відповідає віковим критеріям (провідна діяльність даного віку - гра);
- дитина спокійно переходить від одного стану до іншого (від неспання до сну і навпаки), від одного виду діяльності до іншого;
- у дитини гарний апетит, глибокий спокійний сон;
- малюк бере активну участь у всіх режимних процесах, позитивно ставитися до них.

Задля того, аби самостійно перевірити готовність дитини до дитсадка пропонуємо анкету: «Чи готова ваша дитина до вступу в ДНЗ?»

    Який настрій переважає в дитини за останній час удома?

    - Бадьорий, урівноважений – 3 бали;
    - Нестійкий – 2 бали;
    - Пригнічений – 1 бал.

    Як малюк засинає?

    - Швидко, спокійно, за 10 хвилин – 3 бали;
    - Довго не засинає – 2 бали;
    - Неспокійно – 1 бал.

    Чи використовуєте ви додатковий вплив при засинанні дитини (заколисування, читання казок, масаж, колискові тощо)?

    - Так – 1 бал;
    - Ні – 3 бали.

    Яка тривалість денного сну дитини?

    - 2 години – 3 бали;
    - 1 година – 1 бал.

    Який апетит у вашої дитини?

    - Гарний – 4 бали;
    - Вибірковий – 3 бали;
    - Нестійкий – 2 бали;
    - Поганий – 1 бал.

    Як ставиться ваша дитина до висаджування на горщик?

    - Позитивно – 3 бали;
    - Негативно – 1 бал.

    Чи проситься ваша дитина на горщик?

    - Так – 3 бали;
    - Ні, але буває суха – 2 бали;
    - Ні, ходить мокра – 1 бал.

    Чи є у вашої дитини негативні звички?

    - Смокче соску або палець, розгойдується або інше (вказати) – 1 бал;
    - Немає – 3 бали.

    Чи цікавиться дитина іграшками, предметами вжитку?

    - Так – 3 бали;
    - Іноді – 2 бали;
    - Ні – 1 бал.

    Чи проявляє дитина інтерес до дій дорослих?

    - Так – 3 бали;
    - Іноді – 2 бали;
    - Ні – 1 бал.

    Як ваша дитина грається?

    - Уміє гратися самостійно – 3 бали;
    - Не завжди – 2 бали;
    - Не грається сама – 1 бал.

    Які взаємини в дитини з дорослими?

    - Легко йде на контакт – 3 бали;
    - Вибірково – 2 бали;
    - Важко – 1 бал.

    Як дитина ставиться до занять: уважна, посидюча, активна?

    - Так – 3 бали;
    - Не завжди – 2 бали;
    - Ні – 1 бал.

    Чи впевнена дитина у собі?

    - Так – 3 бал;
    - Не завжди – 2 бали;
    - Ні – 1 бал.

    Чи є в дитини досвід розлуки із близькими?

    - Переносить розлуку легко – 3 бали;
    - Важко – 1 бал.

    Чи є в дитини залежність від когось із дорослих?

    - Так – 1 бал;
    - Ні – 3 бали.

Інтерпритація результатів:

    - 40 – 55 балів – дитина готова до вступу в ДНЗ;
    - 24 – 39 балів – умовно готова;
    - 16-23 – неготова.


(Матеріали Стреж Л.В. Сходинки адаптації дітей раннього віку)

Якщо у Вас виникають запитання або сумніви з приводу легкості протікання адаптаційного процесу дитини, Ви завжди можете звернутись по допомогу до практичного психолога!

З повагою практичний психолог закладу Левшунова К.В.